FAQ - Ofte stilte spørsmål

Alle ladere fra Easee og Zaptec er støttet, så lenge de har tilgang til internett via 4G eller WiFi.
Mer info om Zaptec ladere finner du på https://www.zaptec.com/no/ladelosninger
Mer info om Easee ladere finner du på https://easee.com/no/produkter/ladebokser/

Hvilke ladere er støttet?

Ladeland er et program med tilhørende webportal fra Hageland IT som gir oversikt over kostnader for lading av el- og hybridbiler i ladeanlegg. Ladeland kan settes opp til å automatisk sende faktura til brukerne månedlig eller sjeldnere, og har mulighet for integrasjon med regnskapsprogrammet Fiken.

Hva er Ladeland?

Ja, Ladeland kan generere fakturagrunnlaget for elbil-forbruket og automatisk eller manuelt sende dette over til boligbyggerlaget. Dette er gratis hos Hageland IT, men boligbyggerlaget tar gjerne betalt for denne tjensten. Boligbyggerlaget BOB tar kun betalt for medgått tid. Antall timer de bruker vil varierer, men pr oktober 2024 er minsteprisen deres 170 kr.

Vi benytter bolibyggerlaget til regnskap og fakturering. Kan vi få ladekostnadene på samme faktura fra de?

I Ladeland beregnes ladekostnadene vanligvis ved å multiplisere forbruket i hver time med spotprisen fra Nordpool, pluss påslag fra strømleverandør, energiledd fra netteier og elavgift. Det er også mulig å inkludere et fast eller prosentbasert påslag for å dekke standby-strøm, effekttap, gebyerer etc.

Hvordan blir ladekostnadene beregnet i Ladeland?

Ja, Ladeland kan beregne og viderefakturere kapasitetsleddet basert på maksimum strømforbruk per time for hver lader i kalendermåneden. Kapasitetsleddet fastsettes ut ifra de tre timene med høyest samlet forbruk i ladeanlegget fordelt på tre ulike kalenderdager.

Kan kapasitetsleddet til netteier viderefaktureres til brukerne?

Med integrasjon til Fiken kan Ladeland automatisk overføre fakturadata og holde oversikt over fakturastatus. Dette forenkler prosessen med utsending og oppfølging av fakturaer og holde regnskapet ajur.

Hvordan fungerer integrasjonen mellom Ladeland og Fiken?

Når nye beboere skal benytte fellesladerne, må administrator invitere dem inn som medlemmer i ladeanlegget. Dette kan gjøres gjennom Easee/Zaptec appene eller portalen. Om ønskelig så kan Ladland sende ut invitasjon automatisk ved skanning av spesial-QR-kode. Ta kotakt om dette ønskes aktivert (gratis).

Man kan velge å viderefakturere flere kostnader som effektledd/kapasitetsledd, faste avgifter og et valgfritt påslag per kWt. Dette er spesielt aktuelt for fellesladere.

Beboer starter ladeøkten ved å koble bilen til laderen og autorisere med RFID-brikke eller via appen til Easee/Zaptec. Kostnadene beregnes i Ladeland og faktureres etterskuddsvis pr mnd/periode.

Når en lader skal overtas av ny beboer, anbefales det at selger inviterer den nye eieren. Administrator må så oppdatere fakturamottakeren i Ladeland-portalen.

Brukerstøtte, garanti og reklamasjon på ladere og infrastruktur må tas med forhandler eller direkte med Easee/Zaptec. For brukerstøtte på tjenester levert av Hageland IT, er det anbefalt å bruke kontaktskjemaet på websiden eller kontakte Hageland IT via Facebook for raskt svar.

Mange kunder lar månedlige utgifter som fastpris til strømleverandør bli dekket i fellesskap av borettslaget. Om ønskelig kan Ladeland fordele slike faste kostnader på de som har brukt laderne ila måneden.

Dere står fritt til å velge strømleverandør og avtale selv. Ladeland støtter både spotpris, fastpris og ulike typer forvaltningsavtaler. Om man benytter en forvaltningavtale der prisen ikke er kjent før etter at faktura er mottatt fra strømleverandør, må dette beløpet skrives inn i Ladeland før fakturering av beboerne kan skje. I tillegg kommer den faktiske prisen man betaler i nettleie og offentlige avgifter. Om boligselskapet har valgt ekstra lokale påslåag kommer disse i tillegg.

Hvor mye betaler vi for strømmen?

Ladeland regner automatisk ut strømstøtten basert på staten sine satser. Strømstøtten blir automatisk trukket fra ladekostnadene for aktuelle time/økt, slik at beboer får dette trukket fra. Strømstøtte er også synlig i Ladeland.

Hvor blir det av strømstøtten?

Ladeland henter kun forbruksdata, og har ikke noe med start/stopp av selve ladeøktene å gjøre. Det anbefales at du kontakter din leverandør av ladeboks eller bil. Hageland IT kan kontaktes av anleggsadministrator/kontaktperson for rådgiving.

Send informasjonen videre til Hageland IT som påser at de nye prisene er lagt inn i systemet.

Deleland henter data fra Zaptec eller Easee hver time. Satsene til nettleie, avgifter etc. i tillegg til spotpris time for time ligger lagret i Deleland/Ladeland. Ladekostnadene blir da fortløpende kalkulert time for time, økt for økt, bruker for bruker. Om man benytter ulike brikker/apper til å starte ladeøktene gjøres alt automatisk, om man skulle ha laderen i åpen-modus må man markere de aktuelle ladeøktene med naboen/firmabilen etc. i Ladeland. I tillegg kan man legge inn valgfritt lokalt påslag (f.eks. månedavgift, x kr pr kWt, etc,). Ved månedslutt kan man få automatisk faktura tilsendt på epost.

Hvordan fungerer Deleland når jeg og naboen deler lader, eller jobben skal betale for lading av firmabilen?

For å starte lading, kobler du til laderen og følger instruksjonene fra Zaptec, Easee ellr evt 3. parts smartladeløsning om du har aktivert dette.